Red chicken curry with bamboo shoots

Salam and Hallo
Sumber :
buku best-ever book of thai cooking

Mukadimah :
i loovee thai food...
tahun lepas, i jumpa buku sale kat TKmax... €5.99... terus angkut...
dah blk rumah br perasan buku tu rupanya buku english... i likkee... :)
bawah ni rupa sebenar resepi ni dlm buku...
awai bulan haritu ada kawan kami dtg dari mesia... dia bwk byk benda yg i tak pernah terfikir nak bawak... Alhamdullillah...rezeki... :)
salah satunya... rebung! fresh dari sarawak... so i try resepi ni....

Bahan² :
  • 1 L / 4 cawan santan
  • 500g breast - diced
  • 2sb sos ikan
  • 1sb gula
  • 225g rebung
  • 5 daun limau purut
  • garam n pepper
  • cili merah utk hias
curry paste (perlu 2sb saja so yg lebih blh simpan dlm bekas bertutup)
  • 1sk bijik ketumbar
  • 1sk jintan putih (cumin)
  • 12 cili
  • 4 bwg kecik
  • 2 bwg putih
  • 1sb lengkuas
  • 2 serai
  • 3 daun limau purut
  • 4 akar ketumbar
  • 1 sb biji lada hitam
  • 1 sk kunyit
  • 1 sk belacan
  • 1sk garam
  • 2sb minyak
Cara² :
  1. sangai (goreng tanpa minyak) bijik ketumbar n cumin (1-2minit)
  2. blend semua bahan utk curry paste - masukkan minyak skit² n blend
  3. dlm periuk, masukkan setgh santan.. masak smp mendidih dan pecah minyak
  4. masukkan 2sb curry paste -  kacau dan masak 2-3minit
  5. masukkan ayam + sos ikan + gula.. kacau ( api slow )
  6. biar smp ayam masak... sentiasa kacau so that paste tak melekat kat periuk..
  7. masukkan baki santan + rebung + daun limau purut - smp mendidih
  8. akhir sekali.. + garam + pepper (jika perlu)
  9. hias dengan cili... (i masukkan cili skali ngan rebung..)

Nota kaki : 
i suka sebab dia pedas n masam²... lebih kurang rasa mcm kalio...

tenung²kan dan selamat memasak...

Comments

Popular posts from this blog

Mee udon sup

Giveaway 14/003

nasi arab - pes yemeni mendhi PROMO