Asam pedas daging

Salam and Hallo...


Sumber :
encik mat gebu....
(i ubah ikut ke'ada'an barang)
kalau nak resepi asal, tgk kat blog cik mat gebu...

Mukadimah :
macam lama tak letak resepi kan...
walaupon bukan resepi asal i... tp utk rujukan masa depan... i letak jgk la...

Bahan² :


  • 500 gram daging - potong nipis n rebus
  • 3 biji kentang - belah 4
  • 2 biji tomato - belah 4
  • 1 genggam daun kesom
  • 2 kuntum bunga kantan - belah 2
  • 1 batang serai, dititik
  • 1sb pes asam jawa
  • 1/2 camca teh serbuk lada hitam
  • 2sb sambal olek
  • Garam dan gula secukup rasa

blend :


  • 1 bawang besar
  • 3 bawang putih
  • 1 inci halia
  • 1/2 inci lengkuas
  • 1/2 inci kunyit hidup
  • 1/2 inci belacan
  • 2sb cili kering



Cara² :


  1. Tumis bahan blend + serai sampai wangi n garing.
  2. Masukkan daging + sambal olek + tomato.. kacau..
  3. Lepas 2,3minit... + kentang... kacau bg nmpk lawa..
  4. Tuang air utk kuah.. (i letak takat tenggelam daging sbb nak buat kuah pekat...) 
  5. + daun kesom + bunga kantan - masak smp kentang lembut...
  6. + pes asam jawa + serbuk lada hitam + garam + gula... 
  7. Kacau rata dan biar mendidih.
  8. last, rasa apa kureng... kalau sedap buleh tutup api... rasa mesti pedas n masam....


Nota kaki :
resepi ni la si missLR makan smp 4x tambah....
tapi maybe jgk sbb dia suka laksa....

tenung²kan dan selamat memasak...

Comments

makshaq said…
kalau maktok jamaliah yg baik hati tu baca.. harus minggu ni juga akan diusahakan kiriman bunga kantan dan juga daun kesom ke jerman semoga cucu dan menantu kesayangan akan terus dapat menikmati laksa dan asam pedas...
:cahya schatz: said…
makshaq anem : maktok mmg tau iyahani ngan papa hantu laksa...
tp bunga kantan tu mama yg suka makan... :)
wawa said…
sedapnya nampak asam pedas daging ni..perut ke berkerocok tgk gambar ni boleh tk?hahaha
:cahya schatz: said…
wawa : bukan niat aku nak bg perut ko berdangdut... tp mmg sedap asam pedas daging nih... :)

Popular posts from this blog

Mee udon sup

Giveaway 14/003

review : katil baby