Pets

Salam dan Hallo...

td,bukak fesbuk...
tertengok gambar one of my fren...
dia owner kedai binatang..

i bukan minat sgt2 nak jaga binantang..
tp dalam tak minat tu..kalau dibagi sekor binatang kat i, MUNGKIN i buleh jaga dengan baik..
kat rumah bonda ada kucing ngan ikan..
owh...ayam pon ada..
dulu..burung pon ada.... hamster pon ada... angsa pon ada... itik..? owh..i rasa itik tak der...
dari i kecik...ada byk aquarium kat rumah..
tp skg..rasanya dah tinggai 1 sj aquarium kat rumah...
tu pon dah makin diabaikan sbb tak der saper dah nak belek..
huhuuu..mmg dari dulu bonda sorang jer yg belek pon...
bonda mmg tak reti nak dok diam walaupon dah lama pencen..
haritu call bonda, bonda kata... harap2 liya tak turun perangai pemarah mcm i...
uh...i pemarah ker..??

ok...kembali pada tajuk entry..
masa i dok rumah sewa dulu...
rasa mcm nak beli binatang..
tp dok 'nak beli...'...'nak beli...'...
sampai abih belajar pon tak beli2 any pets..
dok jamu mata saja la kat kedai pet mid valley tuh..

masa kerja...dok sorang2 kat rumah teres 2 tengkat...
terasa diri perlukan teman..
ceeehh.. kalau tak sebab mak kucing tu masuk beranak kat dlm bilik stor..
tak der nyer i nak tlg jaga anak2 dia...
almari kat dlm stor tu mmg ada lubang kat belah belakang sbb anai2 buat party lunch...
lepas i cuci2 n letak ubat.. i mmg kosongkan bahagian berlubang tu..
lubang tu tak besar... ada kot sepanjang jari telunjuk i..
(jari telunjuk i comey ok...mmg kecik jer lubang tu..)
i mmg heran mcmn mak kucing yg mengandung 4 anak buleh masuk beranak kat dlm lemari tu melalui lubang yg kecik...
ooo...mungkin dia dah beranak kat tmpt lain..pastu bwk masuk dlm tu kot...
pendek citer.. i dok dgr bunyi anak kucing dari dlm stor..
cari2 tak jumpa...
nama pon stor kan.... telah2 la byk barang...
dlm 2,3 hari gak la...
bila jumpa...rupanya mak dia tak mai tgk pon anak2 dia..
dah kurus dah anak2 kucing tu...
naluri seorang ibu menular dalam hati i...
lantas....
taim2 tu jugak kuar beli sangkar....beli botol susu kucing...susu kucing...
natijahnya...habis 50 hengget utk 4 ekor anak kucing..
esoknya...sekor dah menghembuskan nafas terakhirnya..
i mmg bukak jer sangkar tu...dgn harapan mak dia mai cari blk...
dekat2 seminggu... i nmpk mak dia ada skali dlm sangkar tu..bg anak2 dia susu..
mungkin dia tak jumpa anak2 dia sbb dia lupa nombor rumah i...or... dia ada masalah ngan bapak budak2 tu..
tak per la..i tak nak campor bab tu...
lepas 2,3 hari... mak dia bawak lari 2 ekor...
tinggal la sekor ajer ngan i...
iaitu...
sebenarnya smp kesudah, i tak tau aboo tu jantan ke betina..
merata i bawak aboo..
i nak kuar makan ngan opismate pon i bawak...
ada 1time tu...i blk penang...driving...cuti apa ntah..
masa otw blk kl blk...jam pjg giler...
dekat 7jam dari penang ke klang...
last2 aboo mati kejung sbb letih sgt jd co-driver....

lepas pemergian aboo..
i rasa mcm nak beli ikan pulak..
cina kedai pet tu kata...'ikan mas susah mau jaga la amoi cantek..'
(sila highlight kat 'cantek' tu yer..)

i tgk bonda bela ikan mas rilek jer..
i beli jugak 2 ekor...romeo n juliet..
kalau kucing pon i taktau jantan betina nyer..
apatah lg ikan mas yg sama jer kegedikkannya di dalam air..
percaya jer la cina tu kata ikan tu sepasang...
nak pergi n blk kerja... i akan sembang ngan romeo-juliet..
lama gak depa hidup ngan i...ada kot lebih setengah tahun...
hipotesis yg i buat..i mmg buleh jaga ikan mas...

dekat2 i nak brenti kerja...
n i start kumpul brg2 i kat hall...
romeo n juliet maybe rasa sgt sedih smp salah sekor mati...
n i ofkos tak sanggup tgk sekor lg merana menduda/menjanda...
so...i bg kat jiran i...

itu jer cerita i nak citer..
kat sini (frankfurt)..
i tak pernah tgk kedai pets..
mungkin ada..tp i tak pernah tgk...
tak per la..
tunggu blk mesia la..

liya...kita bela ikan k... :)

Comments

sitifizziefizz said…
1. you SANGATLAH TAK pemarah!!!
2. betul I rasa mak kucing tu ada masalah dengan bapaknya
3. hahhahahah mati kejung?!
4. amoi CANTEK :D
5. IOLS MISS UOLS (exam hari rabuuuuu)
mama said…
1. amboiii sempat lagi lepas perasaan tak puas hati bonda kata u pemarah :)) .. kalau buat karangan.. dikira terpesong dari tajuk sokmo u ni..
2. mmm rasa2 kalau i balik nanti ada lagi tak kesan2 sejarah anak2 peliharaan u dan kesan2 peninggalan depa2 tu??? ngeri ok nak imagine..
Jalak Lenteng said…
sian kat aboo..1st sebab cara dia mati, 2nd sebab dapat nama cenggitu uhuk2..
:cahya schatz: said…
cik siti : tengkiu sbb nombor 1...
i pon mmg rasa mmg mak dia tak mai jengok anak2 sbb nombor 2 tuh...
awat u gelak sbb nombor 3...? kesian kat aboo taw...
mm..utk nombor 4 tu..i patut berterima kaseh ke...or u sj ulang word tu...?
nombor 5 - good luck

mama : i bukan saja nak pesongkan tajuk..tp, nak bg bahan penulisan lebey menarik...(kununn...)

jalak : uhhuukksss...
rubaizah said…
jgn beli binatang berbulu.. cian liya nnt asyik acchummmm achuummmm.. meleleh ja memanjang nnt

Popular posts from this blog

Mee udon sup

Giveaway 14/003

nasi arab - pes yemeni mendhi PROMO